Α Ρ Χ Η 1Η Σ Σ Ε Λ Ι ∆ Α Σ – Γ ΄ ΗΜΕ ΡΗΣ ΙΩΝ
Τ Ε Λ Ο Σ 1Η Σ Α Π Ο 3 Σ Ε Λ Ι ∆ Ε Σ
Ε Π Α Ν Α Λ Η Π Τ Ι Κ Ε Σ Π Α Ν Ε Λ Λ Η Ν Ι Ε Σ Ε Ξ Ε Τ Α Σ Ε Ι Σ
Γ ΄ Τ Α Ξ Η Σ Η Μ Ε Ρ Η Σ Ι Ο Υ Γ Ε Ν Ι Κ Ο Υ Λ Υ Κ Ε Ι Ο Υ
∆ Ε Υ Τ Ε Ρ Α 6 Ι Ο Υ Ν Ι Ο Υ 2 0 1 1
Ε Ξ Ε Τ Α Ζ Ο Μ Ε Ν Ο Μ Α Θ Η Μ Α: Ν Ε Ο Ε Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Λ Ο Γ Ο Τ Ε Χ Ν Ι Α
Θ Ε Ω Ρ Η Τ Ι Κ Η Σ Κ Α Τ Ε Υ Θ Υ Ν Σ Η Σ
Σ Υ Ν Ο Λ Ο Σ Ε Λ Ι ∆ Ω Ν: Τ Ρ Ε Ι Σ ( 3 )
Κ Ε Ι Μ Ε Ν Ο
Γ ι ώ ρ γ η ς Π α υ λ ό π ο υ λ ο ς
Τ ά Ἀ ν τ ι κ λ ε ί δ ι α
Ἡ Πο ί η σ η ε ἶ ν α ι μ ι ά π ό ρ τ α ἀ ν ο ι χ τ ή.
Π ο λ λ ο ί κ ο ι τ ά ζ ο υ ν μ έ σ α χ ω ρ ί ς ν ά β λ έ π ο υ ν
τ ί π ο τ α κ α ί π ρ ο σ π ε ρ ν ο ῦ ν ε. Ὅ μ ω ς μ ε ρ ι κ ο ί
κ ά τ ι β λ έ π ο υ ν, τ ό μ ά τ ι τ ο υ ς ἁ ρ π ά ζ ε ι κ ά τ ι
κ α ί μ α γ ε μ έ ν ο ι π η γ α ί ν ο υ ν ε ν ά μ π ο ῦ ν.
Ἡ π ό ρ τ α τ ό τ ε κ λ ε ί ν ε ι. Χ τ υ π ᾶ ν ε μ ά κ α ν ε ί ς
δ έ ν τ ο ύ ς ἀ ν ο ί γ ε ι. Ψ ά χ ν ο υ ν ε γ ι ά τ ό κ λ ε ι δ ί.
Κ α ν ε ί ς δ έ ν ξ έ ρ ε ι π ο ι ό ς τ ό ἔ χ ε ι. Ἀ κ ό μ η
κ α ί τ ή ζ ω ή τ ο υ ς κ ά π ο τ ε χ α λ ᾶ ν ε μ ά τ α ι α
γ υ ρ ε ύ ο ν τ α ς τ ό μ υ σ τ ι κ ό ν ά τ ή ν ἀ ν ο ί ξ ο υ ν.
Φ τ ι ά χ ν ο υ ν ἀ ν τ ι κ λ ε ί δ ι α. Π ρ ο σ π α θ ο ῦ ν.
Ἡ π ό ρ τ α δ έ ν ἀ ν ο ί γ ε ι π ι ά. ∆ έ ν ἄ ν ο ι ξ ε π ο τ έ
γ ι ά ὅ σ ο υ ς μ π ό ρ ε σ α ν ν ά ἰ δ ο ῦ ν σ τ ό β ά θ ο ς.
Ἴ σ ω ς τ ά π ο ι ή μ α τ α π ο ύ γ ρ ά φ τ η κ α ν
ἀ π ό τ ό τ ε π ο ύ ὑ π ά ρ χ ε ι ὁ κ ό σ μ ο ς
ε ἶ ν α ι μ ι ά ἀ τ έ λ ε ι ω τ η ἀ ρ μ α θ ι ά ἀ ν τ ι κ λ ε ί δ ι α
γ ι ά ν’ ἀ ν ο ί ξ ο υ μ ε τ ή ν π ό ρ τ α τ ῆ ς Π ο ί η σ η ς.
Μ ά ἡ Πο ί η σ η ε ἶ ν α ι μ ι ά π ό ρ τ α ἀ ν ο ι χ τ ή.
(Τ ά Ἀ ν τ ι κ λ ε ί δ ι α, 1 9 8 8 )
Ε Ρ Ω Τ Η Σ Ε Ι Σ
Α1. Κ ύ ρ ι α γ ν ω ρ ί σ μ α τ α τ η ς π ο ί η σ η ς τ ο υ Γ ι ώ ρ γ η
Π α υ λ ό π ο υ λ ο υ ε ί ν α ι η χ ρ ή σ η κ α θ η μ ε ρ ι ν ο ύ λ ε ξ ι λ ο γ ί ο υ, Α Ρ Χ Η 2Η Σ Σ Ε Λ Ι ∆ Α Σ – Γ ΄ ΗΜΕ ΡΗΣ ΙΩΝ
Τ Ε Λ Ο Σ 2Η Σ Α Π Ο 3 Σ Ε Λ Ι ∆ Ε Σ
ο π α ρ α τ α κ τ ι κ ό ς λ ό γ ο ς κ α ι η σ υ μ β ο λ ι σ τ ι κ ή γ ρ α φ ή. Γ ι α
κ α θ έ ν α α π ό τ α π α ρ α π ά ν ω χ α ρ α κ τ η ρ ι σ τ ι κ ά ν α
γ ρ ά ψ ε τ ε έ ν α α ν τ ί σ τ ο ι χ ο π α ρ ά δ ε ι γ μ α α π ό τ ο π ο ί η μ α
π ο υ σ α ς δ ό θ η κ ε.
Μ ο ν ά δ ε ς 1 5
Β1. Σ ύ μ φ ω ν α μ ε τ η ν Τ α σ ο ύ λ α Κ α ρ α γ ε ω ρ γ ί ο υ: « Tο π ο ί η μ α
τ ο υ Π α υ λ ό π ο υ λ ο υ τ ε λ ε ι ώ ν ε ι ό π ω ς ά ρ χ ι σ ε. Η Π ο ί η σ η
ε ί ν α ι μ ι α π ό ρ τ α α ν ο ι κ τ ή˙ η π ρ ό σ κ λ η σ η α ν α ν ε ώ ν ε τ α ι˙ η
π ε ρ ι π έ τ ε ι α δ ε ν έ χ ε ι τ έ λ ο ς» . Σ ε π ο ι ο σ χ ή μ α λ ό γ ο υ
α ν α φ έ ρ ε τ α ι η Τ. Κ α ρ α γ ε ω ρ γ ί ο υ; (μ ο ν ά δ ε ς 5 )
Ν α σ χ ο λ ι ά σ ε τ ε τ η σ υ γ κ ε κ ρ ι μ έ ν η ε π ι λ ο γ ή τ ο υ σ χ ή μ α τ ο ς
α υ τ ο ύ α π ό τ ο ν π ο ι η τ ή. (μ ο ν ά δ ε ς 1 5 )
Μ ο ν ά δ ε ς 2 0
Β2.α) Γ ι α τ ί, κ α τ ά τ η γ ν ώ μ η σ α ς, ο π ο ι η τ ή ς χ ρ η σ ι μ ο π ο ι ε ί σ τ α
«Ἀ ν τ ι κ λ ε ί δ ι α» τ ο α ΄ κ α ι γ ΄ π λ η θ υ ν τ ι κ ό π ρ ό σ ω π ο γ ι α
τ η ν ε ξ ι σ τ ό ρ η σ η κ α ι ε ρ μ η ν ε ί α τ ο υ π ο ι η τ ι κ ο ύ τ ο υ
μ ύ θ ο υ; (μ ο ν ά δ ε ς 1 0 )
β) Ν α π ε ρ ι γ ρ ά ψ ε τ ε δ ύ ο ε ι κ ό ν ε ς μ ε τ ι ς ο π ο ί ε ς ο π ο ι η τ ή ς
δ η μ ι ο υ ρ γ ε ί μ ι α α τ μ ό σ φ α ι ρ α μ υ σ τ η ρ ι α κ ή. (μ ο ν ά δ ε ς 1 0 )
Μ ο ν ά δ ε ς 2 0
Γ1. Ν α σ χ ο λ ι ά σ ε τ ε τ ο υ ς π α ρ α κ ά τ ω σ τ ί χ ο υ ς:
α) Π ο λ λ ο ί κ ο ι τ ά ζ ο υ ν μ έ σ α χ ω ρ ί ς ν ά β λ έ π ο υ ν
τ ί π ο τ α κ α ί π ρ ο σ π ε ρ ν ο ῦ ν ε.
(σ ε μ ί α π α ρ ά γ ρ α φ ο π ε ρ ί π ο υ 6 0 - 8 0 λ έ ξ ε ω ν)
(μ ο ν ά δ ε ς 1 0 )
β) Ἀ κ ό μ η
κ α ί τ ή ζ ω ή τ ο υ ς κ ά π ο τ ε χ α λ ᾶ ν ε μ ά τ α ι α
γ υ ρ ε ύ ο ν τ α ς τ ό μ υ σ τ ι κ ό ν ά τ ή ν ἀ ν ο ί ξ ο υ ν.
Φ τ ι ά χ ν ο υ ν ἀ ν τ ι κ λ ε ί δ ι α.
(σ ε μ ί α π α ρ ά γ ρ α φ ο π ε ρ ί π ο υ 8 0 - 1 0 0 λ έ ξ ε ω ν)
(μ ο ν ά δ ε ς 1 5 )
Μ ο ν ά δ ε ς 2 5
∆1. Ν α σ υ γ κ ρ ί ν ε τ ε ω ς π ρ ο ς τ ο π ε ρ ι ε χ ό μ ε ν ο τ ο π ο ί η μ α τ ο υ Γ.
Π α υ λ ό π ο υ λ ο υ «Τ ά Ἀ ν τ ι κ λ ε ί δ ι α» μ ε τ ο π ο ί η μ α τ ο υ Γ.
Σ τ ο γ ι α ν ν ί δ η «Ἡ π ο ί η σ η».
Μ ο ν ά δ ε ς 2 0 Α Ρ Χ Η 3Η Σ Σ Ε Λ Ι ∆ Α Σ – Γ ΄ ΗΜΕ ΡΗΣ ΙΩΝ
Τ Ε Λ Ο Σ 3Η Σ Α Π Ο 3 Σ Ε Λ Ι ∆ Ε Σ
Ἡ ποίηση
Ἡ ποίηση εἶναι σκληρὴ
δὲν τὴν κερδίζεις μὲ ψέματα,
δὲν τὴν ἀλλάζεις ξεκοιλιάζοντας τράπουλες
ἢ θυμιατίζοντας τὸν ἔξω ἀποδῶ.
Φωτιὰ
ποὺ βαστάει ἀπ’ τὴν κόλαση
καὶ ποὺ μελτέμια Αὐγουστιάτικα
λουτρὰ ἰαματικὰ
ποὺ οἱ δυστυχισμένοι ὀνειρεύονται.
Ἡ ποίηση σοῦ ἀφαιρεῖ τὴν πραγματικότητα
ἀφήνοντάς σε στὶς προσβάσεις τοῦ ὕπνου
νὰ μηρυκάζεις λέξεις.
Κάποτε ἄγγελος Κυρίου ἔρχεται
νὰ σοῦ ἀλλάξει τὸ μουσκεμένο προσκέφαλο.
Ἡ ποίηση εἶναι ἡ πιὸ σκληρὴ μοναξιά.
(Από τη συλλογή του Γιώργου Στογιαννίδη, Στίς
προσβάσεις τοῦ ὕπνου, 1976)
Ο ∆ Η Γ Ι Ε Σ (γ ι α τ ο υ ς ε ξ ε τ α ζ ο μ έ ν ο υ ς)
1 . Σ τ ο τ ε τ ρ ά δ ι ο ν α γ ρ ά ψ ε τ ε μ ό ν ο τ α π ρ ο κ α τ α ρ κ τ ι κ ά (η μ ε ρ ο μ η ν ί α,
ε ξ ε τ α ζ ό μ ε ν ο μ ά θ η μ α) . Ν α μ η ν α ν τ ι γ ρ ά ψ ε τ ε τ α θ έ μ α τ α σ τ ο
τ ε τ ρ ά δ ι ο.
2 . Να γ ρ ά ψ ε τ ε τ ο ο ν ο μ α τ ε π ώ ν υ μ ό σ α ς σ τ ο π ά ν ω μ έ ρ ο ς τ ω ν
φ ω τ ο α ν τ ι γ ρ ά φ ω ν α μ έ σ ω ς μ ό λ ι ς σ α ς π α ρ α δ ο θ ο ύ ν. ∆ ε ν ε π ι τ ρ έ π ε τ α ι
ν α γ ρ ά ψ ε τ ε κ α μ ι ά ά λ λ η σ η μ ε ί ω σ η. Κ α τ ά τ η ν α π ο χ ώ ρ η σ ή σ α ς ν α
π α ρ α δ ώ σ ε τ ε μ α ζ ί μ ε τ ο τ ε τ ρ ά δ ι ο κ α ι τ α φ ω τ ο α ν τ ί γ ρ α φ α.
3 . Ν α α π α ν τ ή σ ε τ ε σ τ ο τ ε τ ρ ά δ ι ό σ α ς σ ε ό λ α τ α θ έ μ α τ α.
4 . Ν α γ ρ ά ψ ε τ ε τ ι ς α π α ν τ ή σ ε ι ς σ α ς μ ό ν ο μ ε μ π λ ε ή μ ό ν ο μ ε μ α ύ ρ ο
σ τ υ λ ό.
5 . Κ ά θ ε α π ά ν τ η σ η τ ε κ μ η ρ ι ω μ έ ν η ε ί ν α ι α π ο δ ε κ τ ή.
6 . ∆ ι ά ρ κ ε ι α ε ξ έ τ α σ η ς: τ ρ ε ι ς ( 3 ) ώ ρ ε ς μ ε τ ά τ η δ ι α ν ο μ ή τ ω ν
φ ω τ ο α ν τ ι γ ρ ά φ ω ν.
7 . Χ ρ ό ν ο ς δ υ ν α τ ή ς α π ο χ ώ ρ η σ η ς: 1 8 . 0 0 .
Κ Α Λ Η Ε Π Ι Τ Υ Χ Ι Α
Τ Ε Λ Ο Σ Μ Η Ν Υ Μ Α Τ Ο Σhttp://www.minedu.gov.gr/publications/docs2011/them_neoel_kat_c_hmer_epan_1106.pdf
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου